FLOOD – ik maak alles goed met wat er overblijft
Holiday in Spain was in 2004 de eerste nummer 1 hit van Bløf. Het liedje is uitgegroeid tot een klassieker, waar het publiek elk woord uit volle borst meezingt. De 40.000 toeschouwers op de Brouwersdam worden samengesmolten tot één organisme. Als de band de eerste noten speelt, zingt het publiek het nummer mee in het juiste ritme. Dat is het moment dat de Flood ontstaat.
Als een band het publiek voor zich heeft gewonnen of als vele klanten zeer enthousiast zijn over je merk, is er dus sprake van Flood. Hoe verspreidt enthousiasme zich en hoe kun je dit als organisatie ondersteunen? Helaas is daar geen eenvoudige formule voor te vinden.
Wat we wel weten is dat we moeten stoppen met onze traditionele manier van marketing bedrijven. Per slot van rekening willen we ons publiek weten te raken in plaats van te irriteren. Audience first denken. De voorste rijen eerst en er vervolgens voor zorgen dat het enthousiasme overslaat op de rest van de klanten. Daarvoor moet je je open stellen voor je publiek, één met hen worden. En je klanten vertrouwen. Zoals jouw klanten ook jou moeten vertrouwen.
Een manier om klanten te raken en daardoor een Flood te creëren, is om je publiek te inspireren met verhalen en belevenissen. Waar ze zelf onderdeel van zijn. Dat begint bij jezelf, want je kunt alleen anderen inspireren als je zelf geïnspireerd bent. Bløf is in 1994 begonnen als band. Toen ze eenmaal naam en faam hadden, na vallen en opstaan, dachten ze, misschien vinden onze Die Hard fans, onze fakkeldragers het wel tof als we een eigen festival zouden starten. Dat werd in 2003 werkelijkheid, nog gratis, onder neutrale naam, met ruim 40.000 enthousiastelingen en een tekort aan drank en eten. Maar het was wel gezellig en het smaakte naar meer. Zo ontstond een paar jaar later, in 2006, de eerste editie van Concert At Sea. Met de Buena Vista Social Club, Ilse de Lange, Racoon, Novastar en uiteraard Bløf als ‘Launching Artists’. Ik was daar als echte Bløffan ook bij en het was direct een belevenis, waar ik nog lang over napraatte. Net zoals de 60.000 andere bezoekers. Want een gedeelde herinnering leeft langer. En duurt voort, want inmiddels zijn er al 11 edities geweest van dit bijzondere festival aan de brouwersdam.
Inspireer, vertel, raak. Vanuit je hart. Alleen als je jouw klanten weet te raken, wordt er over je gepraat. Waardoor het verhaal van jouw merk begint te leven, het aandacht krijgt en het zich verspreidt.